آموزش مخمل پاشی

آموزش نکات و اصول مخمل پاشی

در صنعت مخمل پاشی سه عامل بسیار مهم در صنعت مخمل پاشی دارای اهمیت ویژه است  دستگاه مخمل پاش ، پودر مخمل ، چسب مخمل پاشی

دستگاه مخمل پاش امگا

برای شروع کار ابتدا باید از سالم بودن دستگاه مخمل پاش مطمئن شویم . برای اینکار میتوانیم دستگاه راه با روشی ساده امتحان نماییم.

وسایل مورد نیاز : یک صفحه روزنامه

گان دستگاه یا همان دسته دستگاه را بدون مخزن یا سبدپاشش روبروی دیوار گرفته و صفحه روزنامه را با شدت جریان خروجی از دسته به دیوار بچسبانید.

درصورتی که پس از دور کردن دسته پاشش از دیوار ، روزنامه تا مدت زمان زیادی روی دیوار ثابت بماند ، نشان دهنده سالم بودن دستگاه و قدرت جریان خروجی آن می باشد.

تاثیر سیم ارت دستگاه و میزکار در کیفیت و پایداری الیاف پودر مخمل

سیم ارت دستگاه مخمل پاش علاوه بر اینکه بارالکتریکی اضافی و مضر را از دستگاه خارج می نماید باعث تخلیه بار الکتریکی از داخل دسته پاشش مخمل نیز میشود و در نتیجه ایمنی کار بیشتر شده و از آسیب به دستگاه مخمل پاشی و دسته پاشش پودرمخمل جلوگیری می نماید.

همچنین اتصال سیم ارت به سیستم ارت ساختمان و یا زمین باعث تقویت پاشش پودر مخمل گردیده و کیفیت مخملپاشی افزایش می دهد وحتما یک سیم ارت جداگانه از میزکار مخمل پاشی به ارت ساختمان متصل گردد.

پودر مخمل

مهمترین نکته در پودر مخمل شرایط مناسب انبار داری و نگهداری آن می باشد.

برای اینکه دو نکته  را همیشه رعایت نمایید

  1. درب کیسه پودر ها در زمان انبار داری حتما باید کاملا یسته شده باشند تا از ورود هوا به داخل کیسه بسته بندی جلوگیری شود و پس از مصرف پودر مخمل درب کیسه مجددا بسته شود.
  2. بسته بندی های پودر مخمل حتما باید دور از تابش خورشید و گرما قرارداده شوند تا از خشک شدن پودر های جلوگیری شود.

نحوه آزمایش و تست کیفیت پودر مخمل

برای اینکار مقدار از پودر مخمل را داخل سبد پودر یا همان مخزن پودر دستگاه مخمل پاش ریخته و روبروی دیوار و یا صفحه فلزی بگیرید و ولووم دستگاه را روی حالت نیمه قرار دهید  با یک بار قطع و وصل کردن دکمه روی گان مخملپاش الیاف پودر مخمل باید به راحتی از نوری مخزن مخمل پاش به بیرون پرتاب شوند و بر روی سطح دیوار ثابت بمانند.

چسب مخمل پاشی

چسب مخمل پاشی نیز عامل بسیار مهمی در کیفیت نهایی صنعت مخمل پاشی دارد، بر طبق روال تمامی مواد شیمیایی مایع ونیمه جامد در معرض هوا شروع به واکنش شیمیایی و فیزیکی نموده و از خاصیت اصلی و کیفیت آن کاسته می شود.

بنابراین درب گالن بسته بندی چسبها در زمان نگهداری و انبار داری حتما باید کاملا محکم بسته شوند ، در مکانی دور از تابش نور آفتاب قرار گیرند و دمای انبار نیز دمای معمولی اتاق یاشد.همچنین غلظت چسب مخمل پاشی نیز باید در هنگام اجرای آن و میزان چسب اعمال شده روی سطح کار بدقت بررسی شود رقیق بودن و غلیظ بودن چسب هر کدام می تواند در میزان جذب الیاف پودر مخمل تاثیر گذار باشد.

در واقع غلظت چسب مخمل پاشی باید بگونه ای تنظیم شود که علاوه بر پوشش دهی سطح کار ویکنواختی این پوشش براحتی الیاف پودر مخمل را به خود جذب نموده ودر خود تثبیت نماید.

منظور از پوشش دهی مناسب چسب مخمل پاش این است که پس از اجرای پاشش چسب روی هر سطحی ، شما باید لایه ای نسبتا ضخیم از چسب روی قطعه مورد نظرتان ایجاد کرده باشید تا در زمان پاشش الیاف پودر مخمل بوسیله دستگاه مخمل پاش ، این الیاف پودر مخمل براحتی داخل لایه چسب فرورفته وتثبیت شوند.

بسیار مهم است که شرایط محیطی و دمای محیط برای مخملپاشی نیز باید با دقت تنظیم شود، در محیط ها و فضای باز نباید مخملپاشی انجام شود زیرا جریان باد وهوا باعث زود خشک شدن چسب و اصطلاحا رویه بستن چسب مخملپاشی میشود.

نکات بسیار مهم درآموزش مخمل پاشی دیوار

نکته اول

برای شروع کار مخمل پاشی دیوار در اویل کار به هیچ وجه سراغ دیوار با سطح بزرگ نروید.حتما با دیوار های کوچک حداکثر یک متر مربعی شروع به تمرین نمایید تا ابتدا قلق و روش کار مخمل پاشی واجرای چسب مخمل را متوجه شوید.

نکته دوم

دیواری را که برای مخمل پاشی در نظر گرفته اید ، یا دیوار گچی است یا رنگ روغنی شده است  . بهترین کار این است که حتما یک دست آستری همرنگ پودر مخمل مورد نظرتان روی دیوار اجرا نمایید، مثلا اگر می خواهید مخمل پاشی زرشکی انجام دهید، رنگ آستری از رنگ پلاستیک یا رنگ اکریلیک یا روغن انجام دهید.

نکته سوم

برای اجرا چسب مخملپاشی یا رنگ روغنی روی سطح دیوار مورد نظرتان ، از غلطک رنگ آمیزی مخصوص رنگ روغنی با پرز کوتاه استفاده نمایید. دقت کنید که غلظت چسب یا رنگ روغنی نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی رقیق.بطوری که غلطک باید خیلی خوب وروان روی دیوار حرکت کند.البته برای اینکه نتیجه خوب و با کیفیت بدست آورید حتما نیاز به تمرین فراوان دارید.

نکته چهارم

بهتر است بجای چسب مخمل پاشی پایه آب ، از رنگ روغنی نیمه براق بعنوان چسب مخملپاشی استفاده کنید .چسب های پایه اب خاصیت جذب الیاف مخمل بهتری دارند اما خیلی زود خشک میشوند رنگهای روغنی خاصیت جذب الیاف معمولی تری دارند اما خیلی دیر خشک می شوند و این خاصیت به شما فرضت مناسب تری برای مخملپاشی می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cresta help chat
Send via WhatsApp